۱۳۹۰ آبان ۳, سه‌شنبه

تثليث زاويه

هرگز ملول نشويد.دي من بسيار ملول گشتم.مي گويند :روزي حاج بابا ناصرالدين شاه قاجار از امير كبير . پرسبد ماه رمضان كي مي ايد.امير كبير سوال كرد .چه شده كه قبله عالم بفكر ماه رمضان افتاده ايد؟شاه قاجار انكه 50 سال بر ما حكم مي راند .گفت:هوس زولبا باميا كرده ايم.صدر اعظم مقتول باني و بنيان گذار مدرسه دارالفنون گفت :الساعه به قناد باشي دستور مي دهيم براي شما زولبا وباميا بپزد.امير در يافته بود كه شاه مقتول گمان كرده بود زولبيا وباميا را فقط در ماه مبارك رمضان مي شود درست كرد وتناول نمود.
روز گذشته در جمعي بران شدم محاسبه عدد پي را شرح دهم و اثبات كنم.خوشبختانه دو سه دايره متفاوت بريده شده از استيل در اختيار داشتم.يك دايره بريده شده از استيل را به مهندسي كه گفت فيزيك خوانده است دادم و خواستم منظور از عدد پي را روي دايره دردست اش توضيح دهد.مهندس فيزيك خوانده در حضور جمع گفت :اين كه پي ندارد.بلا درنگ پرسيدم چرا؟گفت :براي اين كه اين دايره نيست.گفتم پس چيست؟گفت:سطح است.گفتم سطح چه شكلي است؟گفت فقط سطح است.گفتم اقاي مهندس اين دايره است.كفت :نه .زماني دايره است كه فقط اين سطح را ببريم خالي كنيم ودر اين قسمت .كه با انگشت نشان مي داد .فقط يك خط منحني نازك باقي بماند.مهندس فقط ان قسمت را نشان مي داد كه حاشيه و دور دايره بريده شده بود.مهندس .......... 

۱ نظر: